woensdag 22 maart 2017

De BouwGriet goes skiing

Met een helder blauwe lucht, stralende zon, uitstekende pistecondities en vooral met veel plezier bezocht ik vorige week Ischgl. 
Het is een groot en modern skigebied in het westen van Oostenrijk ook wel het 
"Ibiza van de Alpen" genoemd. Verveling is er zeker niet aan de orde.



Vol ongeduld vertrekken we met de wagen richting de Alpen. Op nog geen acht uren rijden komen we aan in ons hotel. 
Ik bedenk me dat ik het toch wel knap vind om op zo'n korte tijd op een hoogte te staan van ca. 1400 meter. Wanneer je vroeger de Alpen wou oversteken, wachtte je een eindeloze lange reis over passen, op zigzaggende smalle weggetjes en langs ijzingwekkende kloven en diepten. Tegenwoordig is het "peanuts". Je duikt aan het begin van een grote berg-massa een donker gat in, en rijdt er na een half uur weer uit. Dit terwijl je je eigenlijk niet bewust bent van de enorme massa’s die je zojuist achter je en boven je hebt gelaten. 


oostenrijk.nl
Hoe dan ook, Oostenrijk heeft de afgelopen decennia een serieuse tunnel-bouw-boom achter de rug gehad met als topper de Arlberg tunnel. De weg loopt van Tyrol tot Vorarlberg. In vier jaar tijd werd deze tunnel gemaakt en was toegankelijk voor verkeer vanaf 1978. Dit staaltje werk koste 'slechts' een kleine 300 miljoen Euro. 

Technisch gezien zijn bergtunnels bouwen helemaal niet zo gemakkelijk. Dat wil zeggen, veilige tunnels. Daarnaast zijn mensen, waaronder ik, vaak niet bereid om té lang onder de aarde rond te rijden. Laat staan om in een bergtunnel in de file vast te zitten. Toch blijf ik het een knap staaltje techniek vinden om zulke tunnels te bouwen. 

Ook Noorwegen kent alles van tunnels bouwen. Noorwegen heeft namelijk een ambitieus plan om het verkeer van de lokale veerboten te verminderen door het bouwen van zwevende onderwatertunnels.



De tunnels, die dan eigenlijk een soort ondergedompelde drijvende bruggen zouden worden, worden 30 meter onder water geplaatst en zijn breed genoeg voor twee rijstroken. De tunnels worden bevestigd aan drijvende platformen. In Noorwegen worden al 1.150 verkeerstunnel gebruikt, waarvan er 35 onder water worden gedompeld. De Noren zijn dus al redelijk vertrouwd met het bouwen van tunnels. Nu nog stevige raampjes in de onderwatertunnels en je hebt gegarandeerd wereldwijd succes.




bron: http://www.dutchcowboys.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten